Powiatowy Zespół Kształcenia Specjalnego w Wejherowie

Ośrodek Rewalidacyjno-Wychowawczy w Rumi


Zasady przyjęć uczniów

Oferta edukacyjna

Kontakt

ostatnie dni lata-malowanie świata


Innowacja Pedagogiczna
W naszym Ośrodku, na podstawie zgody Pomorskiego Kuratora Oświaty od obecnego roku szkolnego są wdrażane innowacje pedagogiczne. Ich autorką i realizatorem jest p. Marlena Konkol.
Innowacją pedagogiczną jest zmiana struktury systemu szkolnego ( dydaktycznego , wychowawczego ) jako całości lub struktury ważnych jego składników – w celu wprowadzenia ulepszeń. Składniki te obejmują m.in.: nauczycieli, uczniów programy i podręczniki , środowisko wychowawcze.

Innowacja pedagogiczna w potocznym rozumieniu jest określana jako ,,ulepszanie” , ,,wprowadzanie nowych rozwiązań”, ,,modernizacja” itp.

Sens pedagogiczny innowacji wyznacza, nie tyle obszar nią objęty, lecz jej użyteczność z punktu widzenia dziecka. Celowość wprowadzania innowacji, jest tym wyższa, im więcej korzyści wyniesie z niej dziecko.

1.Tajemniczy ogród polisensoryczny i terapie naturalnym środowiskiem.

Przebywanie w ogrodzie daje poczucie spokoju, harmonii, bezpieczeństwa. Zarówno spacer, jak i bezpośredni kontakt z roślinami pozwala odczuwać radość.
Hortikuloterapia (z łac. hortus - ogród) z elementami chromoterpii – to terapia oparta na doświadczeniu przebywania w ogrodzie oraz wykonywania w nim różnorodnych prac.
W związku z przepięknym położeniem placówki (otulina Parku Krajobrazowego, Góra Markowca, Zagórska Struga), a także niewielką odległością do morza, na potrzeby niniejszej innowacji prowadzone będą równolegle:
- silvoterapia (z łac. silva - las) – terapia oparta na kontakcie z drzewami, odgłosami, zapachami, doświadczeniu różnorodnych faktur, odgłosów;
- talasoterapia (z gr. thalassa – morze) – terapia poprzez kontakt z morzem, morską bryzą, wodą, piaskiem, kamieniami; ze zwróceniem uwagi na szum i falowanie morza, odgłosy ptaków, wiatru, szum w muszelkach.


2.Co to jest?

Niektórzy ludzie uczą się słuchając, inni lepiej zapamiętują to, co widzą, a jeszcze inni wykorzystują różne kombinacje zmysłów, by uczyć się wydajniej. Takie nauczanie, oparteo doznania polisensoryczne dostarczające coraz to nowych bodźców, angażuje różne zmysły pozwalając na dotarcie większej ilości informacji do układu nerwowego w efekcie pozwalając na osiągnięcie lepszych efektów w uczeniu się dziecka.
Nauczanie polisensoryczne odbywa się w niecodziennej sali. W pomieszczeniu, w którym świadomie zaproponowano wyjątkowe bodźce, dozowane w przyjemnej atmosferze. Tu odbywa się aktywizowanie dzieci i młodzieży w zakresie doświadczeń zmysłami z pomocą elementów do dotykania, przesypywania, smakowania, odczuwania temperatury, ruchu powietrza, światła, odgłosów, zapachów, itp. z możliwością dokonania zmiany ekspozycji.
Sala zmysłowa tworzy możliwości autentycznego przeżywania świata i otoczenia.




Gdzie to schować i jak szukać, co można zobaczyć, gdzie postawić, jak zapalić i jak zgasić, dlaczego lepiej się zgiąć, jak otworzyć, zamknąć, a jak zawiesić ? – to trudne pytania, a jeszcze trudniej znaleźć odpowiedź i prawidłowo wykonać ćwiczenia. Choć bardzo lubimy nasza atrakcyjną salę, choć znamy przybory, dary natury, urządzenia to Pani Marlena ciągle stawia przed nami nowe zadania i zagadki. Pozwala nam na nowo doświadczać.
Zapraszamy do foto-albumu klikając na zdjęcie.

kliknij!

Zapraszamy do fotoalbumu: kliknij i otwórz galerię Innowacji Pedagogicznej - Sala Doznań

  • A gdyby tak coś złowić,

  • Co to jest?,

  • Czy sól jest słodka,

  • Drewniany labirynt,

  • Hydraulika też dla mnie,

  • Kasztanowe masażyki,

  • Lina dla odważnych,

  • Lustereczko powiedz przecie,

  • Morskie opowieści,

  • Na tratwie,

  • Nowe okno na świat czy można je umyć,

  • Relaks przy światłach i jonizacji solnej,

  • Smażymy naleśniki,

  • Swiat widziany przez lunetę,

kliknij!

Zapraszamy do fotoalbumu: kliknij i otwórz galerię Innowacji Pedagogicznej - Ogród i natura

kliknij!

Wiosna, a wraz z nią obudziły się owady. Co robią pracowite pszczoły? Jak wygląda ich dom, co to są plastry i jak smakuje miód?
kliknij!

W otoczeniu jonizujących lamp i kruszków solnych przyjemnie jest nie tylko odpocząć, ale można się superowo bawić.
kliknij!

O czym szumi morze, co kryje i opowiada piasek... można się przekonać w naszej sali.
kliknij!

Kasztanowo – orzechowe masażyki
kliknij!
Kapelusze
Swoboda ruchów, niewinność i energia zabaw twórczych; naturalna i szczera mimika, wyrażająca prawdziwe emocje. Kapelusze - to kolejne dzieło, obok warsztatów manualnych, udziału w sztukach teatralnych i baletowych, które powstało w trakcie realizacji innowacji P.Marleny – „Nieograniczona ekspresja”.
kliknij!